KOCSIS ISTVÁN: Matekovics-matinék
Forrás: UTUNK ÉVKÖNYV '70
Én most nagyon szeretnék az Ifjúmunkás-matinékról írni, amelyek eddig öt városban, ahogy az öt város kultúrájának hivatalos irányítói elismerték, megpezsdítették a fiatalok kultúrális életét...
De nem írhatok az Ifjúmunkás-matinékról,
mert Ifjúmunkás-matinék nem voltak... Ifjúmunkás-matinék felcím alatt
Matekovics János szervezett Matekovics-matinékat. Persze, nevezhetnénk azért
mégis Ifjúmunkás-matinéknak, mert a matinék az Ifjúmunkást mépszerűsítették és
Matekovics, aki már tíz éve szerkesztője az Ifjúmunkásnak, akarva akaratlanul
csakis az Ifjúmunkás szellemében szervezhette matinéit...
Elindult hát Matekovics
matinékat szervezni, körülbelül olyan energiatartalékkal, amennyivel Napóleon
elindult a világot meghódítani... Ennyi energiával szervezni természetesen már nem lehetett, csak túlszervezni...
És megérkezett
Nagyváradta is. Az első napokban temészetesen csak telepszemlét tartott, és
vagy ötszáz embernek felolvasta a matiné sokoldalas tervét... mind az ötszázan
a fejüket csóválták... Az ötszáz között volt vagy tíz színházi ember is, akik
gúnyosan mosolyogva megmagyarázták Matekovicsnak, hogy terve megvalósításához
legalább annyi befektetés kell, amennyi egy fél évad színházi előadásaihoz.
Vesztükre mosolyogtak
gúnyosan. Matekovics legelőször a színház embereit szervezte be, és öt rövid
egyfelvonásost írt számukra (késő éjszaka írta őket, amikor már az egész város
nyugovóra tért, tehát már nem lehetett szervezni), amelyeket majd a matinén
kellett bemutatniuk. Néhány nap múlva a színház vezetősége már csodálkozva
figyelt fel arra, hogy színészeik, mintha nem is színészek lennének, pontosan
jelennek meg az egyfelvonásosok próbáin... de csak addig csodálkoztak, amíg meg
nem tudták, hogy Matekovics megszervezte, hogy a színészek népszerűsége attól
függjön, hogy milyen lelkiismeretesen próbálják az egyfelvonásosokat.
Amikor a színészek már
lelkiismeretesen próbáltak, Matekovics filmforgatókönyveket írt azok számára,
akik amatúrfilmesek lettek volna, ha lett volna, aki filmezést szervezzen
számukra, a forgatókönyvvel a kezében felkereste őket és megszervezte a forgatókönyv leforgatását.
De amikor a film
forgatása elkezdődött, Matekovics már közel tíz napja Váradon szervezett, és a váradiak
már kezdték negismerni egymást: nem tehettek ellene semmit, meg kellett
egymással ismerkedniük, mert Matekovics általában negyven-ötven embernek adott
ugyanazon helyre találkát. Egy ilyen találkán például megismerték egymást a
nagyváradi fiatal képzőművészek. Ez a taláka különben már akkor volt, amikor a
váradi képzőművészek becsülete a szervezés jóvoltából már csak attól függött,
hogy hány plakátot készítenek fejenként a matiné népszerűsítésére. (Nyomdai
plakátokról Matekovics már az első napon lemondott: a nyomttott plakátokkal való nészerűsítés túl
egyszerű szervezést igényelt volna, és rűadásul a nyomda egyetlen szöveget
akart sokszorosítani, márpedig Matekovics csak Bukarestből Váradra utaztában
több, mint ötven népszerűsítő szöveget
gondolt ki és memorizált.. A váradi
képzőművészeknek hát el kellett vállalniuk
a több, mint száz plakát elkészítését, de ezzel még nem úszták meg...
Miután Matekovics a képzőművészeket bemutatta egymásnak, elhatározta, hogy
ráveszi őket, hogy egymás műveit is megisnerjék, s elhamakodottan ki is
jelentette, hogy a matiné napjára képzőművészeti kiállítást szervez, amelyen
minden nagyváradi képzőművésznek ki kell állítania...Elhamarkodott volt a
kijelentése, mert nem számolt azzal, hogy a váradi képzőművészek nem csoportos,
hanem egyéni kiállításról álmodoztak.... Hogy az ajánlata elhamarkodott volt,
abból vette észre, hogy a képzőművészek többsége hűvösen hátrahúzódott, és
kijelentették, hogy ők nem bánják ugyan, de nekik nincs idejük az alkotásaikat
a kiállítás helyére cipelni. Matekovics akkor felírta a hűvösen önmagukba
zárkozott képzőművészek címét, másnap délelőtt pedig bejárta Nagyvárad cukrászdáit és bárjait, és a cukrászdák és bárok
délelőtti közönségét beszervezte képzőművészeti alkotások cipelésére... De a
váradi képzőművészek nem úszták azért meg annyival sem, hogy meg kellett
ismerniük egymás alkotásait, Matekovics elhatározta, megszervezi, hogy ne
felejthessék el egymást, lefényképeztette az összegyűlt képzúművészeti
alkotásokat (ha jól emlékszem, a fényképezésre a helybeli lapok fotósait
szervezte be), a képekkel azután megjelent a nagyváradi nyomdában, ahol
megszervezte, hogy könyvnyi reprodukciós gyűjteményt nyomjanak ki nagy
példányszámban, amelyet majd a kiállításon műsorfüzetként fognak terjeszteni,
és amelyből minden képzőművész szívesen visz majd haza, hiszen a saját alkotása
is szerepel benne...
De talán rosszabbul
jártak a váradi képzőművészeknél a váradi fiatal írók: ők már akkor évek óta
azzal védekeztek, hogy azért nincs tényleges irodalmi élet Váradon, mert nem
működik már a nagymúltú Ady Endre irodalmi kör. Matekovics nyomban
újjászervezte az Ady Endre irodalmi kört, és azóta a váradi fiatal írók nem
tudják megindokolni, hogy miérte nincs tényleges irodalmi élet Váradon.
Miután Matekovics
ílymódon megszervezte Nagyvárad film-, képzőművészeti és irodalmi életét,
maradt még néhány napja a matiné megszervezésére is, amelynek terve, mint ahogy
a színházi szakemberek megállapították, legalább annyi befektetést
feltételezett, amennyi egy fél évad színházi előadásaihoz elegendő....
Matekovics akkor a napi
alvási idejét csökkentette két órára, és reggelente megszervezte azok meggyőzését, akikre az éjszakai
szervezéseihez szüksége volt....
Ezekben a napokban
sajnálta meg Matekovicsot egyik újságíró kollégája, és arra kérte, adjon át
neki a szervezésből. Matekovics egy ideig gondolkozott, majd megkérdezte: - Mit
adsz cserébe? - Hogyhogy mit adok
cserébe? – Milyen szerveznivalót adsz, ha ebből átadok neked, na lássam,
milyet?
És nagy szerencse, hogy
nem adott át kollégájának a szervezésből... Mert így a pluszban szervezett
műsorszámok csak három órával nyújtották meg az előadást.
*
De
azóta a váradiak úgy ismerik egymást, mintha egy városban laknának.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése