2013. április 20., szombat

Lepedőnyi emléklap egy Matinéról


A csíkszeredai Ifjúmunkás Matiné 1968-ban, alig pár hónappal a júniusi szatmárnémeti rendezvény előtt mozgatta meg szinte az egész székelyföldet. Az egy évvel korábban megtartott sepsiszentgyörgyi találkozó tapasztalatából tanulva, Matekovics János Csíkszeredában is igyekezett minél szélesebben összefogni a fiatal megye friss alkotó erőit - erről olvashatni, némileg anekdotikus hangvételben az Amikor Mateket elnyelte a föld (vagy valami hasonló) című korábbi bejegyzésben. Most viszont, hogy a Matekovics hagyatékból előkerült egy nagyméretű emléklap, amelyet a szeredai matiné sikeres befejezése után, valamelyik vendéglőben (már nem emlékszem, melyikben) állított össze a lelkes asztaltársaság. A papírra gondolataikat vagy éppen csak a nevüket írók-aláírók zöme ma vagty az erdélyi kultúra "nagy öregje", vagy már csak emlék, meg por és hamu... A dokumentum fotókópiájának és részleges olvasatának itt van a helyük. 



1968. május 5-én, Csíkszereda, Ifjúmunkás-matiné
Hiszem, hogy van értelme annak, amit csinálunk. De akkor is csinálnunk kellene, ha csak úgy, önmagunkért tennénk mindezt. Matekovics János (Matinékovics, esetleg Matinékaravánovics)

...melyhez hasonló jókat - Czegő Zoltán

Igen, így igen: mindenért, és mindennek ellenére. Lázár László

Még a Haergitát is megfiatalította az Ifjúmunkás. Kolozsi Márton

Vendég voltam, de nagyon izgultam. Dali Sándor

Én már benne vagyok! (?)

Jó szereposztás, fél Matiné-siker, csak így tovább! Biluska Annamária

Visszavárunk Ifjúmunkás - matinéddal, lelkes, igaz embereiddel együtt. Mirk László

Az asztaltársaság egyik átutazó vendége voltam. Kolozsvár, 1968.V.5. Szabó (?)

A holnapnak a gyökere mindig a mában keresendő. Amit ma tettünk, holnap gyümölkcsözni fog. Bízok ebben. Szép volt. Király István

Matek, ha csak ezért jössz Váradra, ne gyere! Különben nagyon jól éreztem magam Csíkba, sajnos. Czakó Ádám

Én is, Magyari Zs.

"Az elfáradt szívek is szépek
és áldottak az ölelő zokogások" (?)

A Matiné első feléről nincs kép! Szakács Sándor

S egy betolakodó, Bodor Éva

A közös emléklapot aláírták még, kommentár nélkül:

Aradi Schreiner József, Mezei József, Kuti Márta, Bartis (?), Gálfalvi (György), Zseka (Zsehránszky István), Csiki László, Magyari Lajos, Oláh Klára, Oláh István, Farkas Árpád, Jecza Tibor, Gajzágó Márton, Vigh István, Elekes Ferenc, Cseke Gábor, Bálint András, Osztáp Bender (?), Bencsik (?), BT.

Ennyi az, amit viszonylag problémamentesen ki tudtam böngészni a közel fél évszázados "lepedőről". Vannak nevek, aláírások, melyek mögöttese talán már végleg a homályba vész, egy-egy bejegyzés pedig annyira töredékes a rendelkezésünkre álló képen, hogy szinte lehetetlen értelmesen, akár csak néhány részletében is rekonstruálni; ezek értelmezését a tisztelt olvasóra bízzuk... (Cseke Gábor)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése