A
LÁNY VOLT A TIZENÖTÖDIK
Színmű
két részben
Írta:
Matekovics János
- részletek -
1967-1969
"Hófehérke és a tizennégy törpe"
Szereplők:
|
|
A LÁNY
|
APA
|
EGYIK FIÚ
|
GONDNOKNŐ
|
MÁSIK FIÚ
|
IGAZGATÓ
|
A legényszállás lakói:
|
|
PROLETÁR
|
DOKTOR
|
ÖREG
|
BUNDA
|
RÓMEÓ
|
TULIPÁN
|
KASSZÁS
|
TESTŐR
|
FRANCIA
|
SZIMAT
|
GÓLIÁT
|
FRÖCCS
|
és mások
|
„Hófehérke
elmesélte, hogy a gonosz mostohája el akarta veszejteni, de a
vadász megkönyörült rajta, s ő egész nap szaladt, míg csak a
házikóhoz nem ért. A törpék rábeszélték:
-Maradj
itt nálunk, főzzél, takarítsál, mossál, varrjál ránk, itt
nem kell félned senkitől.
- Szívest
örömest –egyezett bele Hófehérke.
És ott maradt.”
Grimm testvérek
Ez a
színdarab valóságos eseményekre épül. 1966 novemberében,
Brassóban, a Hosszú utca 153-as szám alatt, a feketehalmi
bútorgyár legényszállásán három hétig élt tizennégy fiú
között egy lány, az egyik technikum hallgatója. A kihallgatási
jegyzőkönyvek és a per egyéb iratai a városi néptörvényszék
archívumában remélhetőleg még megtalálhatók. A darab
bemutatójára meglehetősen sokat kellett várni. Az utolsó húsz
évben nem ellenőriztük.
I. RÉSZ
Nyitott
színpad. Közepéről aránylag széles lépcső vezet a nézőtérre.
A színpad bal oldalán, hangsúlyozottan elkülönítve a
játéktértől, kiugró erkély módjára áll oszlop-lábain a
Tanúk emelvénye. Egy szál léckorlát keríti, erről spárgán
lóg a tábla az építmény jól olvasható megnevezésével. A
színpad előterét függöny határolja. A függönyön Edvard Munch
norvég festő híres képének a Sikoly-nak (1894), felnagyított és az egész színt uraló másolata. Jobb
oldalt egyszerű asztal két székkel. A színpadkép ne hasson kínos
pedantériával; legyen az egészben valami esetlegesség, mintha
csak néhány perccel ezelőtt támadt volna valakinek az az ötlete,
hogy a színpadra ezek a dolgok kerüljenek.
Amikor
szállingózni kezdenek a nézők, már szól a zene: végtelenül
magányos, sejtelmes melódia ez, a festmény – sikoly utáni -
hangulatában. De már most is, ha csak egy villanásra is,
belecsörömpöl - egy-egy dzsessz akkord – mintegy előkészítve
a tragikumnak és a komikumnak ezt a groteszk keveredését, amelyre
gyakran kerül sor a darab folyamán. Persze, a rendezőnek és a
színészeknek nem szabad elfelejteniük, hogy a néhány
elidegenítő, legtöbbször meghökkentően váratlan, máskor
operett-szerű momentum szerepe korántsem az, hogy bohóckodássá
züllessze az előadást.
A
szerző huszonhét-huszonnyolc éves, alacsony, hízásra hajlamos
fiatalember, orrán hatalmas szemüveggel. Az egyik közbülső
zenekari ülésről áll fel, és magabiztosan indul a lépcsőn
felfelé; nyílt arcú, értelmes és általában szimpatikus fickó,
de jó adag újságíró nyegleség szorult bele, másrészt viszont
gyakori elszontyolodásaival, túlzó, kissé talán már elavult
lobogásával valamennyire komikus figura is, de azért még
véletlenül sem kell hülyegyereket csinálni belőle.
SZERZŐ:
Kedves közönség, kedves fiatalok, kedves vendégeink! A darab
szerzője szól önökhöz… Megkezdjük az előadást… Hogy
őszinte legyek, most tulajdonképpen kísérletezünk is… Ne
értsük félre egymást, ezt nem ezért jelentem be, hogy már eleve
felmentést szerezzek a darab vagy az előadás hiányosságaira… A
kísérleti jellegből viszont sok minden következik, amit csak
akkor lehet helyesen értelmezni, ha tudják, hogy kísérletről van
szó… Azt szeretnénk elérni, hogy figyeljenek meg, raktározzanak
el mindent, és – még ha nem is hangzik túlságosan
rokonszenvesen – vonjanak le következtetéseket…
(Ebben
a pillanatban az előfüggöny mögül szörnyű csörömpölés
hallatszik, mintha edényekkel, tányérokkal zsúfolt polcot
döntöttek volna fel, majd dühös kiáltás harsan.)
IGAZGATÓ
HANGJA: A fenébe az egésszel! Elegem volt!
(A
szerző kínos zavarban feszeng, arrafelé tekergeti a nyakát, de
aztán erőt vesz magán, mosolyogni próbál és folytatja, mintha
nem történt volna semmi.)
SZERZŐ:
Mondhatnám úgy is: meditációra hívjuk önöket… Ez a színdarab
ugyanis valóságos eseményekre épül. 1966. novemberében,
Brassóban, a Hosszú utca 153 szám alatt, a feketehalmi bútorgyár
legényszállásán három hétig élt tizennégy fiú közt egy
lány, az egyik technikum hallgatója. A kihallgatási jegyzőkönyvek
és a per egyéb iratai a városi néptörvényszék archívumában
1970. táján még megtalálhatóak voltak. E dokumentumok hiteles
másolatait magammal hoztam…
Ember vagy, megcsúfolva is, önmagára zuhant kicsi ember;
önmagunkra zuhant, kicsi emberek vagyunk mindannyian, ostobaságok
zuhannak ránk, a magunk, és mások ostobaságai… de reggel mindig
felkelünk, és évezredek óta hisszük, hogy lehet újrakezdeni…
Érted?! Nem lehet, hogy ne legyen erőnk újrakezdeni… KELL LEGYEN
ERŐNK MINDENT ÚJRAKEZDENI!
A darab figyelmeztetni akart... Arra, hogy milyen könnyedén tudunk
játszani az élet súlyos, és jóvátehetetlen dolgaival... ne
higyjék, hogy a tragédia, a közöny tömény adagolásban ,
azonnal felismerhetően jelentkezik... Bár így lenne, akkor sokkal
könnyebben, és még idejében védekezhetnénk... AZ ÉLET
PILLANATOKRA SEM BOCSÁJTJA MEG A LAZÍTÁST, AZ ELERESZKEDÉST...
erre akar figyelmeztetni ez a darab, a mellettünk élő ember sorsa
iránti felelősségre... Vállaljuk ezt a szép, keserves emberi
felelősséget becsülettel, ha meg akarunk állni önmagunk
előtt... A szerző, Matekovics János, elnézésüket kéri a
nehezebben elviselhető pillanatokért, amelyekért szerinte különben
is a rendező a felelős. Ennyit akartam mondani. Köszönöm a
figyelmüket. Jóéjszakát.
- VÉGE A DARABNAK –
Szováta, Marosvásárhely,
Simonyifalva, Nagyvárad, Bukarest, Kolozsvár,
1968. március -1969.
július.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése